Det nettbaserte klasserom og elever med nedsatt hørsel
Nettundervisning kan gi ekstra utfordringer for elever med nedsatt hørsel. Vi har derfor satt opp en liste med tips til hvordan du kan tilrettelegge for elever med nedsatt hørsel i nettundervisningen.
Våre tips
- Utarbeid en god struktur på turtaking.
- Snakk tydelig og i et rolig tempo.
- Unngå bakgrunnstøy hos alle møtedeltakerne.
- Nevn navnet til dem du henvender deg til og be hver enkelt person snakker si navnet sitt før man begynner å prate.
- De som ikke snakker holder mikrofonen dempet for å redusere bakgrunnsstøy.
- Bakgrunnen din bør være visuelt rolig. Dette vil være til hjelp for lytter, slik at det kan rettes fokus på den som snakker. Se til at det ikke er blendende lys, slik at elevene kan bruke munnavlesning som støtte.
- Flere elever har tekniske hjelpemidler som gir dem mulighet til direktelyd på høreapparat eller CI; eventuelt bruker de også headset.
- Legg ut viktig informasjon på læringsplattform, slik at man tilstreber at alle har fått med seg informasjonen.
- Bruk Powerpoint eller annen skriftlig formidling i undervisningen i tillegg til tale.
- Bruk filmer med tekst.
- Bruk chattefunksjon som en støtte under nettundervisning ved å stille for eksempel diskusjonsspørsmål og få svar fra medelever i chatteboks.
- Anbefal eleven å bruke program for automatisk teksting, som kan være en støtte for nettundervisning.