Hjem / Tilrettelegging / Tilrettelegging på eksamen
Tilrettelegging på eksamen
Elever med hørselsutfordringer kan søke rektor om særskilt tilrettelegging på eksamen. Dette følger av forskrift til opplæringsloven § 3-29.
Elever kan få tilrettelagt eksamen selv om de ikke har vedtak om spesialundervisning. Hørselspedagogene kan skrive vedlegg til søknaden som beskriver elevens behov.
Betydningen av tilrettelegging
Tilrettelegging på eksamen vil ha betydning for elevens mulighet til å vise frem faktisk kunnskap. Tiltakene skal ikke ha en form eller omfang som påvirker resultatet.
Tilrettelegging skal være tilpasset hva den enkelte elev har behov for. Tiltakene bør benyttes i prøvesituasjoner gjennom skoleåret slik at de er kjent for eleven på eksamensdagen.
Elever kan få tilrettelagt eksamen selv om de ikke har vedtak om spesialundervisning. Hørselspedagogene kan skrive vedlegg til søknaden som beskriver elevens behov.
Eksempler på tilretteleggingstiltak
- Utvidet tid
- Opplesning av tekst
- Forklaring av ord og uttrykk
- Eget rom/hvilerom til disposisjon
- Bruk av hjelpeprogrammer med lese- og skrivestøtte
- Lyd på øret dersom eleven har tinnitus
- Digitale hjelpemidler og opplæring i disse (nasjonale føringer for nettbaserte hjelpemidler gjelder)
- Tegnspråktolk og/eller skrivetolk
- Skrivehjelp
- Endring av eksamensform fra skriftlig til muntlig eller motsatt der det er mulig.
- Informasjon til sensor ved muntlig eksamen om elevens hørselstap og hvilke tilretteleggingstiltak eleven har behov for.